Три "суперземли", придатні для життя, знайдені неподалік

Європейська південна обсерваторія повідомила про виявлення чотирьох планет, що обертаються в населеній зоні навколо зірки Gliese 667C в 22 світлових роках від нас. Як мінімум три з них відносяться до класу "суперземля", тобто мають тверду поверхню.

Це перший раз, коли астрономи відкривають відразу кілька суперземель в одній зоні - регіоні навколо зірки, де планети отримують достатньо енергії, щоб на її поверхні могли утворюватися стабільні водойми.

Більш хвилюючим відкриття робить близькість до нашої Сонячної системи. Червоний карлик Gliese 667C, навколо якого обертаються знайдені планети, що знаходиться в 22 світлових роках (близько 200 трлн. км,) від нас у сузір'ї Скорпіона.

Ця зірка була добре вивчена, проте в результаті більш пильного спостереження астрономи виявили поблизу її поверхні ще чотири планети на додаток до трьох віддаленим, які були відомі раніше.

"Тепер ми знаємо, що, замість того, щоб стежити за десятьма зірками, вишукуючи придатну для життя планету, ми можемо сфокусуватися лише на одній зірці і знайти біля неї кілька жилих об'єктів", - зазначає член повідомила про відкриття команди, астробіолог Рорі Барнс.

Маси трьох знайдених нещодавно планет в 2,7-3,8 рази перевищують масу Землі. Четверта має 1,1 земної маси. Зараз вона найменш вивчена, і вченим потрібні додаткові спостереження, щоб визначити, чи дійсно вона обертається в населеній зоні.

Всі чотири новонайденные планети обертаються в тісному сусідстві в радіусі 18,5 млн. кілометрів від своєї зірки. Це у вісім разів менше відстані від Землі до Сонця.

Жила зона червоного карлика Gliese 667C знаходиться ближче до його поверхні, оскільки ця зірка по масі втричі менша, ніж Сонце, і приблизно в 100 разів менш яскрава. Найвіддаленіша з чотирьох планет робить повний оберт по орбіті Gliese 667C кожні 62 дні, а найближча суперземля - кожні 16 днів.

"Знайдені нами планети - хороші кандидати на наявність твердої поверхні і атмосфери, як у Землі, а не як у газового гіганта Юпітера. Близькість до зірки не дозволяє їм обертатися навколо своєї осі. Тобто на одній півкулі планети постійно світло, а на другій - вічна ніч. На щастя, ми знаємо, що при такому стані космічний об'єкт може підтримувати життя", - розповів Барнс.

За його словами, з поверхні планет, що обертаються навколо Gliese 667C, постійно видно відразу три сонця, одна з них велике, а два інші - дрібніші.

Відкрити придатні для існування планети дослідники змогли, скомбінувавши дані з декількох потужних телескопів, встановлених в різних частинах світу. Головним пошуковим інструментом послужив спектрограф HARPS, встановлений на 3.6-метровому телескопі в обсерваторії La Silla Observatory, Чилі.

Суперземли у Gliese 667C не були помічені звичайним способом - за допомогою так званого транзитного методу, використовуваного космічним телескопом Кеплер. Він полягає у відстеженні крихітних коливань яскравості зірки, що відбуваються, коли по її диску проходять планети. Спектрограф HARPS шукає планети, визначаючи аномалії в русі зірок. Якщо у зірки є супутники, то, обертаючись навколо, вони впливають на неї - змушують коливатися. Зірка змінює швидкість. І ці коливання точно фіксує шукач.

Вчені сподіваються, що в найближчі роки новий метод дозволить істотно розширити список потенційно жилих планет, розташованих неподалік від Сонця і збільшить шанси знаходження життя в ході подальших експериментів.

В даний час число знайдених за межами Сонячної системи планет, придатних для життя, можна перерахувати по пальцях. Перша з них була знайдена в 2007 р. найближча і багатообіцяюча з них - Gliese 581d - знаходиться на відстані 20 світлових років від Землі.