Час будувати Москви

Мережа гіпермаркетів "Епіцентр" виходить на російський ринок

Найбільша українська мережа гіпермаркетів будівельних матеріалів "Епіцентр" виходить в Росію. За інформацією "Ъ", рітейлер планує побудувати протягом десяти років близько 20 магазинів, інвестувавши в них близько $1,5 млрд. Формат "Епіцентру" може мати успіх в РФ, оскільки дефіцит у великих мережах будівельних гіпермаркетів відчуває навіть Москва. Однак "Епіцентр" може зіткнутися з проблемами пошуку необхідних земельних ділянок, відзначають експерти.
Мережа "Епіцентр" планує вийти в Росію, розповів "Ъ" один з менеджерів компанії на правах анонімності. "Ми плануємо розвиватися самостійно - без локальних партнерів. Магазини будуть відкриті в Москві і містах-мільйонниках",- розповідає джерело "Ъ" в "Епіцентрі". Офіційні коментарі в мережі не надали, пославшись на відсутність уповноважених осіб.

В одній з російських консалтингових компаній "Ъ" підтвердили, що отримали запит від "Епіцентру" на пошук майданчиків в районі МКАДа для будівництва торгового центру або готового об'єкта для покупки. ""Епіцентр" цікавиться ділянками близько 10 га, але також готовий розглядати варіанти від 45 тис. кв. м",- уточнює співрозмовник "Ъ".

Про плани "Епіцентру" знають і в одній з DIY-мереж, що працюють в Росії. "Компанії буде непросто знайти землю в Москві, але їх рішення розпочати зі столиці зрозуміло - тут найбільший дефіцит DIY-магазинів великого формату",- зазначає член ради директорів "Корпорації СБР" (володіє мережею "Метрика") Олексій Іовльов.

Зараз "Епіцентр" розглядає п'ять земельних ділянок в Москві, а будівництво першого гіпермаркету почнеться приблизно в лютому-березні 2014 року, стверджує співрозмовник "Ъ" в компанії. "Швидше не виходить - у Росії питання виділення землі і будівництва вирішуються довше, ніж в Україні",- пояснює він. Всього протягом десяти років власники мережі планують інвестувати близько $1,5 млрд у будівництво приблизно 20 магазинів. Загальна площа торгових точок - 30-80 тис. кв. м.

Керуючий директор ІК Dragon Capital (співвласник мережі "Нова лінія") Томаш Фіала називає заявлені плани цілком реалістичними. За його словами, "Епіцентр" - прибуткова мережа, яка зможе забезпечити розвиток за рахунок власних коштів. "Однак, думаю, що все ж частково фінансування будівництва пройде за рахунок позикових коштів. У Росії кредити набагато доступніше і дешевше, ніж в Україні",- додає він.

Перший магазин "Епіцентр" був відкритий у 2003 році в Києві. На сьогоднішній день мережа об'єднує 41 гіпермаркет в Україні. Для порівняння, у найближчого конкурента - мережі "Нова лінія" - 16 гіпермаркетів (оборот в 2012 році - $312,77 млн). Заявлений оборот "Епіцентру" в 2012 році - $2,13 млрд (+20,4%). Мережею володіють подружжя Олександр та Галина Герега.

Російський ринок DIY-товарів - шостий за величиною в світі (дані дослідницького агентства Infoline). У 2012 році він досяг 890 млрд рублів (близько $29 млрд), збільшившись на 15,6% порівняно з 2011 роком. При цьому на українському ринку для "Епіцентру" залишилося не так багато простору для розвитку, стверджують у компанії. "Ми присутні практично у всіх великих містах, а виходити в невеликі - неефективно",- пояснює джерело "Ъ" в "Епіцентрі". За його словами, в Росії компанії працюють з більшою маржею - на 15-20 п.п. вище, ніж маржа "Епіцентру" в Україні.

За словами Томаша Фіали, в Україні в середньому по ринку маржа мереж DIY становить близько 25%. "У Росії цей показник - приблизно 30-35%",- уточнює він.

Учасники російського ринку відзначають, що в країні зараз немає компаній, що працюють в тому ж форматі, що і "Епіцентр". "Асортимент класичних гіпермаркетів, які працюють на ринку, становить 35-55 тис. товарних позицій, тоді як у "Епіцентру" він в рази більше (заявлений асортимент 350 тис. од.-"Ъ")",- зазначає Олексій Іовльов. Найбільшими гравцями російського ринку є міжнародні мережі Leroy Merlin, OBI, Castorama, а також локальні - "Максидом", "Петрович", "Метрика" та "Бауцентр".

З іншого боку, при розвитку в Україні "Епіцентр" належить, у тому числі, і на адміністративний ресурс, яким поки не має в Росії, зазначає один з учасників українського ринку. Олександр Герега є народний депутат (Партія регіонів), а його дружина Галина Герега - секретарем Київради. Олексій Іовльов вважає, що "Епіцентр" затягнув з виходом в Росію. "Десять років для будівництва 20 магазинів такого формату - це великий термін, враховуючи, що європейські та російські рітейлери інтенсивно заповнюють нішу DIY. Наприклад, Leroy Merlin відкриває в середньому по 7-10 магазинів в рік. Наша мережа відкрила в минулому році 35 магазинів",- зазначає пан Іовльов.