Життя різко подорожчає

Небанківський регулятор пообіцяв минулого тижня підняти ліміт відповідальності страховиків за здоров'я і життя кожного потерпілого - від 100 тис. до 3 млн грн. (компенсація збитку по автомобілям залишиться в межах старого ліміту - 50 тис. грн.).

Таку заяву на минулому тижні зробив голова Нацфінпослуг Борис Візирів і повідомив про створення робочої групи, якій доручать розробку відповідного законопроекту.

Страховики вже давно твердять про недооціненість життя українців. Наші страхові суми по збитку життя і здоров'ю за "автоцивілкою" виглядають мізерно в порівнянні з країнами Євросоюзу: там вони коливаються від 1,1 млн до 5,6 млн євро на людину.

Мало того, що в Україні вони не перевищують 10 тис. євро (середній розмір реальних виплат складає всього 7 тис. грн.), у постраждалих просто немає шансів отримати навіть ці гроші. І вони все рідше подають в СК відповідні заяви. Причина - тривала процедура розгляду заяв і неможливість підтвердити медичні витрати рахунками та чеками.

Офіційно медичне обслуговування у державі є безкоштовним. А компенсація "тіньових" виплат лікарям в обов'язки компаній не входить.

"У минулому році страховики отримали всього 4300 заяв по життю і здоров'ю. При цьому виплати було проведено всього по 3100 на загальну суму 21,1 млн грн.", - констатує голова комісії зі страхування Українського товариства фінансових аналітиків В'ячеслав Черняховський.

Не змінили ситуацію і поправки до закону про "автоцивілку", що вступили в силу з 2013 р.: вони зобов'язують компанії виплачувати мінімальні гарантовані суми компенсації без підтвердження медичних витрат.

"Ми не відчули коливань збитковості після введення гарантованих виплат. Суми компенсацій залишаються сміхотворними, їх потрібно збільшувати", - розповів "ДС" голова правління компанії "Українська страхова група" Павло Нельга.

Нагадаємо, що по інвалідності III ступеня гарантований мінімум зараз становить 12 мінімальних зарплат (13,8 тис. грн.), II ступеня - 18 зарплат (20,6 тис грн.), по смерті або інвалідності I групи - 36 зарплат (41,3 тис. грн.).

Найближчі родичі загиблих також можуть претендувати на оплату моральної шкоди в розмірі 12 зарплат (13,8 тис. грн.) та на компенсацію витрат, пов'язаних з похоронами (ті ж 13,8 тис. грн.).

До того ж закон зобов'язує страховиків сплачувати постраждалим "лікарняний": за кожен день непрацездатності українцям належить 1/30 мінімальної заробітної плати, встановленої на день ДТП (38,2 грн. у добу). Окрім цих мінімумів компанії повинні оплачувати будь-які додаткові витрати, які потерпілі зможуть підтвердити документально (у межах страхової суми - 100 тис. грн.).

Реальне зростання виплат по життю і здоров'ю можливий лише в одному випадку: якщо зміниться принцип розрахунку компенсацій.

"Навіть після підвищення планки з 100 тис. до 3 млн грн. потерпілі не будуть отримувати компенсації більше існуючого зараз рівня. Адже розрахунок виплат прив'язаний не до страхової суми, а до розміру мінімальної заробітної плати. Надати документальне підтвердження витрат понад цих сум дуже складно. Виплати залишаться на колишньому рівні. Зате шуму буде багато і, напевно, знову виникнуть розмови про підвищення тарифів за "автоцивілкою", - вважає В'ячеслав Черняховський.

На початку 2013 року, після введення гарантованих виплат, компанії вже намагалися пролобіювати подорожчання обов'язкового автострахування. У Нацфінпослуг були подані розрахунки, збільшували базову вартість поліса з нинішніх 180 до 340 грн. Однак регулятор не підтримав пропозиції страховиків.

Скасування прив'язки страхових виплат до мінімальних зарплат може не тільки серйозно вдарити по кишенях страховиків, але й вилитися у збільшення кількості нещасних випадків на дорогах країни.

"Напевно відбудеться серйозний сплеск шахрайства. Рівень життя в нашій країні дуже низький, і знайдеться чимало охочих кинутися під колеса автомобіля або сфальсифікувати нещасний випадок, щоб забезпечити своїй родині виплату 3 млн грн.", - вважає голова правління однієї із страхових компаній. Фінансисти розраховують, що, підвищуючи планку виплат, чиновники придумають, як мінімізувати обсяги шахрайства.