Зона вільної торгівлі. Як зміниться життя українців після зближення з ЄС

Дешеві авто, молокопродукти, секонд-хенд і ризик безробіття. Хто насправді виграє і програє від підписання договору про асоціацію з Євросоюзом.

Підписання угоди про асоціацію з Євросоюзом, ще рік тому здавалося гіпотетичним, зараз стає все більш реальним. Вже навіть Німеччина - головний противник української євроінтеграції в 2012-м - змінила позицію, а її позиція - це орієнтир для багатьох дрібніших членів ЄС. У той же час Кремль декларує політику невтручання, пропонуючи Україні самій вибрати вектор руху, - причому, на думку експертів, це не тільки слова, але і реальна стратегія Володимира Путіна. Так що фактично перешкод для підписання немає.

Однак виникає інша проблема: ніхто толком так і не роз'яснив, що за собою спричинять автографи, які повинні поставити в листопаді у Вільнюсі Віктор Янукович і глава ЄС Герман ван Ромпей. Хоча саме в цьому, мабуть, криється головна відповідь на питання: чому ж Євросоюз раптом став настільки лояльним до України. Справа в тому, що політична частина угоди після підписання в силу не вступить: її необхідно ратифікувати 27 парламентах країн ЄС. А ось додаток до угоди - договір про зону вільної торгівлі стане реальністю вже з 1 січня 2014 року. І ця частина куди більш важлива як для Європи, так і для більшості українців.

ЇЖА. "95% імпортних тарифів будуть на рівні нуля", - так пояснює суть ЗВТ керівник торговельно-економічної секції Представництва ЄС в Україні Ніколас Бердж. Це означає, що більшість товарів, вироблених в Європі, для українців повинні стати дешевше. Прихильники євроінтеграції називають це досягненням, противники - катастрофою, яка знищить українського виробника. Але в реальності, схоже, зміни будуть не так вже й серйозні. За словами керівника аналітичного департаменту Консалтингової компанії "ААА" Марії Колесник, серйозна конкуренція можлива лише на полицях молочних продуктів: "Особливо критичною може виявитися ситуація у разі підвищення мінімальної закупівельної ціни на молоко. У цьому випадку наша молочка програє і європейської, і білоруської - ціни виявляться однаковими, а якість у них вище". За іншим продуктам істотних змін не очікується: у більшості випадків собівартість імпортних товарів не нижче нашої, а з-за транспортування ціни залишаться високими. "Є продукти, де ми суттєво програємо в собівартості. Але програємо не європейцям. Наприклад, м'ясо для переробки дешевше в Латинській Америці, а плодоовочеві консерви - в Китаї і Тайвані, - пояснює Колесник. - Так що ЗВТ нічого не змінить".

ШИРВЖИТОК. На цьому ринку також не очікується істотних змін. "Більшість мита з моменту вступу до СОТ були мінімальними, і їх зниження до нуля мало що змінить", - упевнений економіст Олександр Жолудь. До того ж і тут головною проблемою є не Європа: одяг у нас здебільшого китайська чи турецька, і її ЗВТ не торкнеться. Хіба що польський товар стане дешевшим, зрівнявшись за цінами з турецьким (але не китайським). Інша справа, що ЗВТ передбачає майже повне звільнення від зборів секонд-хенду - а це може перевернути весь ринок.

ТЕХНІКА. Цю категорію, на думку експертів, потрібно розділити на дві частини: дрібна побутова техніка, вироблена в Європі, стане дешевше незначно. Інша справа - велика техніка (автомобілі та холодильники): тут мито становить чималу суму, і її зниження суттєво здешевить товари. Для вітчизняних виробників, яких і зараз доводиться захищати додатковими митами, це стане серйозним ударом. Втім, за інформацією "Сьогодні", українським переговірникам вдалося домогтися, щоб безмитно з Європи ввозили не більше 45 тисяч авто в рік. Однак і цього буде достатньо, щоб створити проблеми для українських виробників.

Безробіття і дорогі газ і електрику

За все потрібно платити, і приклад з автомобілями показовий: якщо ми купуємо імпорт, наш виробник не заробляє. Однак проблеми не тільки в імпорті: за словами Марії Колесник, ЗВТ передбачає, що товари, вироблені в Україні, повинні відповідати європейським фітосанітарним та екологічним нормам - причому байдуже, вони виробляються для експорту або для продажу в Україні. Це означає, що багатьом підприємствам доведеться вкластися в модернізацію або закритися (що може призвести до безробіття), а тим же молочникам - відмовитися від закупівлі молока у населення і працювати тільки з великими фермерськими господарствами. А ось у торгівлі на ринках не зміниться нічого: ЗВТ передбачає заборону продажу з рук, але в Україні і так заборонена стихійна торгівля "з землі". Правда, заборона не діє.

Інший удар по населенню може завдати умова експортувати наш газ і електроенергію в ЄС за внутрішніми цінами. А оскільки ціни у нас істотно нижче, ніж в Європі, то, швидше за все, їх підвищать до європейського рівня. Страхи з приводу перекладу нашої залізничної мережі на європейську ширину колії необґрунтовані. "Ціна питання - десятки мільярдів доларів, тому ніхто на це не піде, - сказав нам голова комітету з транспорту Верховної Ради Борис Колесников. - Фінляндія - країна Євросоюзу, але у неї ширина колії залишається незмінною". Тим часом Кабмін опублікував підписаний у п'ятницю Миколою Азаровим та представниками Митного союзу меморандум. Нічого такого, що суперечить договору про асоціацію з ЄС там немає. Є, правда, пункт, де Україна декларує, що не буде робити нічого на шкоду ТЗ, але це лише декларація.